تحلیلی فردا

ساخت وبلاگ

سرمربی صبای قم به انتقاد از داور بازی تیمش برابر استقلال خوزستان پرداخت.

ورزش سه: علی دایی در نشست خبری بعد از بازی با استقلال خوزستان عنوان کرد یک پنالتی محرز برای آنها نگرفتند.   
 
هیچ تیمی یک امتیاز نمی‌خواست
 
بازی سخت و پایاپایی دیدیم. هر دو تیم برای برد آمده بودند و هیچ تیمی برای یک امتیاز تلاش نمی کرد. نیمه اول در اختیار ما بود و بهتر از استقلال خوزستان بودیم اما نیمه دوم بازی پایاپایی داشتیم. به گل رسیدیم اما مثل همیشه بازهم روی اشتباه فردی گل خوردیم. در چند بازی اخیر اشتباهات فردی کمر تیم را شکانده است. بازیکنان باید به تیم کمک کنند ولی از بعضی ها کمک ندیدیم. یک کارت قرمز بی مورد سرنوشت و تلاش یک مجموعه را عوض می کند. بازی سنگینی بود و اگر خوش شانس بودیم می بردیم.   
 
پنالتی ما را نگرفتند
 
اگر خطای اسلامی در محوطه ما اتفاق افتاد داور نمی گرفت؟ خطای آنها را زود سوت می زد ولی برای ما نه. یک پنالتی برای ما گرفته نشد که می توانست به ما کمک کند. با تیم اول جدول بازی داشتیم که نمایش بدی ارائه نکردیم ولی برای برد کافی نبود و باید بهتر کار کنیم تا به پیروزی برسیم. سعی داریم در بازی های آینده این نتایج را جبران کنیم.   
 
مهاجم گلزن 6 دنگ نداریم
 
هرچه برای حفظ توپ در خط حمله تذکر دادم بی نتیجه بود. دفع بد توپ از بازیکن ما و روی ارسال گل خوردیم اما بازیکنان ما تلاش کردند. جلال علی محمدی با اینکه در کناره ها بازی می کرد اما گلزن بود. متاسفانه مهاجم گلزن 6 دانگ نداریم. حالا هم زمان را از دست دادیم و نمی توانیم بازیکن جدید بگیریم.   
 
داور منتظر بود برای استقلال خوزستان سوت بزند
 
اوسانی بازیکن جوانی است و می تواند بهتر باشد اما اولین چیز برای فوتبالیست آرامش است. به نظر من کارت زرد اول را بی خود گرفت و دومین اخطار هم داور منتظر اتفاق کوچکی بود که این کار را انجام دهد و با سختگیری بازیکن ما را اخراج کرد. در زمان حملات تیم ما را 10 نفره کرد. دروازه بان آنها بازیکن ما را زد ولی داور خطا نگرفت. یا باید خطای مهاجم ما را می گرفت یا ضربه دروازه بان آنها را اعلام می کرد ولی کرنر گرفت. اگر پنالتی اعلام می شد روند بازی تغییر می کرد ولی خدا را شکر در یک بازی سخت شکست نخوردیم.   
 
بازیکنان باید تلاش کنند
 
باید سعی بیشتری داشته باشیم و بازیکنان هم طوری وارد زمین شوند که فقط به پیروزی برسیم. ما تا حدودی می توانیم کار کنیم اما بقیه چیزها دست بازیکنان است و باید تلاش کنند.

- - , .

تحلیلی فردا...
ما را در سایت تحلیلی فردا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان irantime بازدید : 121 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 23:10

بزرگترین آسیب نظام را در سی‌ و هفتمین سالگرد انقلاب چه می‌دانید؟

فساد
ناکارآمدی
ریاکاری
عدم شایسته‌سالاری
آقازاده‌ها

- - , .

تحلیلی فردا...
ما را در سایت تحلیلی فردا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان irantime بازدید : 143 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 23:10

به دنبال تشکیل هیات وزیرات پاکستان، وزارت خارجه این کشور از لغو تحریمها علیه ایران و احیای روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور خبر داد.

دولت پاکستان با صدور بیانیه‌ای از لغو تحریمها علیه ایران متعاقب قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل خبر داد.
 
در این بیانیه آمده است که مدالیته لغو تحریمها در یک جلسه بین وزیران دولت اسلام آباد به ریاست محمد اسحاق وزیر دارایی پاکستان نهایی شده است.
 
به دنبال این جلسه وزارت خارجه پاکستان با صدور بیانیه‌ای از احیای روابط اقتصادی و تجاری میان اسلام آباد و تهران از جمله در حوزه های تجاری، بانکداری، انرژی، سرمایه گذاری و مالی خبر داد.
 
به دنبال حضور توافق هسته‌ای میان و گروه 1+5 و اجرایی شدن این توافق با لغو تحریمهای بین المللی علیه ایران، کشورهای دیگر درحال لغو تحریمهای خود علیه ایران هستند که تحت فشارهای قدرتهای خارجی از جمله آمریکا مجبور شده بودند علیه ایران اعمال کنند.
 
پاکستان از جمله کشورهایی است که از توافق میان ایران و قدرتهای جهانی درباره موضوع هسته‌ای استقبال کرده بود.
 
سما تی وی نوشت؛ با لغو تحریمها انتظار می‌رود که روابط تجاری و اقتصادی میان این دو همسایه به سرعت افزایش یابد.

- - , .

تحلیلی فردا...
ما را در سایت تحلیلی فردا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان irantime بازدید : 136 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 23:10

با گذشت یک هفته از آغاز حملات موشکی و توپخانه ای ارتش ترکیه به مناطق کردنشین شمال استان حلب سوریه، این امر همچنان بصورت شبانه روزی ادامه دارد.

- - , .

تحلیلی فردا...
ما را در سایت تحلیلی فردا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان irantime بازدید : 135 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 22:05

پیروزی 13 بر یک فوتسال مقابل ویتنام و صعود به فینال آسیا

تیم ملی فوتسال ایران با نتیجه 13 بر یک تیم ملی ویتنام را شکست داد.

کاپ: تیم ملی فوتسال ایران در مرحله نیمه نهایی جام ملت های آسیا به مصاف ویتنام رفت. ویتنام كه ژاپن را در مرحله قبل حذف كرده بود، نتوانست برای ایران حریف ترسناكی باشد. ویتنامی ها با نتیجه 13 بر یك به ایران باختند تا ایران به فینال جام ملت ها صعود كند و حریف ازبكستان در این مرحله شود.
 
برای تیم ملی فوتسال ایران فرهاد توکلی (4 گل)،‌ مهدی جاوید (3 گل)، حسین طیبی (2 گل)، محمد کشاورز (2 گل)، حمید احمدی و حسین طیبی گلزنی كردند. با این برد ایران فینالیست آسیا شد و در فینال باید به مصاف ازبكستان كه میزبان این مسابقات است برود. ازبكستان با شكست دادن تایلند در ضربات پنالتی، پیش از ایران به فینال رسیده بود.

- - , .

تحلیلی فردا...
ما را در سایت تحلیلی فردا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان irantime بازدید : 122 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 22:05

رئیس قوه‌قضائیه با انتقاد نسبت به بایگانی شدن برخی لوایح قضایی در دولت‌های مختلف گفت: ای کاش در قانون اساسی صراحتاً تصریح می‌شد که دولت حق دخل و تصرف و بایگانی کردن لوایح قضایی را ندارد.

روابط عمومی قوه قضاییه: آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در نخستین همایش تخصصی مرکز کارشناسان رسمی دادگستری شمال کشور که در محمود آباد برگزار شد با اشاره به ضرورت اخلاق حرفه‌ای اظهار کرد: اخلاق حرفه‌ای برای تمام کسانی که در مشاغل مختلف مشغول به فعالیت هستند یک مسئله قابل توجه است و یکی از اموری که باید لحاظ شود و بنده هم از زمان آمدن به دستگاه قضایی آن را مورد توجه قرار دادم، همین بحث اخلاق حرفه‌ای است.
 
وی با اشاره به ضرورت توجه بیش از پیش دست اندرکاران امر قضا به مردم گفت: معتقد نیستم که قضات، وکلا و کارشناسان قضایی تمام ادعاهای مردم را بدون ادله و سند بپذیرند بلکه معتقدم باید با اخلاق حسنه با مردم مواجه شد.
 
رئیس قوه قضائیه در ادامه با اشاره به تلاش این قوه برای تدوین قانون جامعی در زمینه وکالت تصریح کرد: در بحث وکالت ما تلاش زیادی کردیم تا امر وکالت به یک نحو جامع دیده شود و هم کانون وکلا و هم مرکز کارشناسان تحت پوشش عام قرار گیرند و از دو گانگی خارج شوند.
 
آملی لاریجانی با اشاره به ضرورت نظارت قوه‌قضائیه در امر وکالت تا حدی که استقلال کانون وکلا را مخدوش نکند، بیان داشت: گاهی مقاومت‌های نامعقولی برابر استقلال و نظارت قوه‌قضائیه صورت می‌گیرد و برخی هرگونه نظارت قوه قضائیه در امر وکالت را خلاف استقلال کانون وکلا تلقی می‌کنند که این نظر نادرستی است.در بسیاری از کشورها مسئله وکالت با قوه قضائیه است و حتی در برخی کشورهای غربی نیز پروانه وکالت را دادستانی امضا می‌کند.
 
رئیس قوه‌قضائیه با اشاره به تدوین لایحه جامع وکالت در قوه قضائیه اظهار کرد: ما تلاش زیادی را انجام دادیم و در جلسات متعدد یک قانون را با ملاحظه همه جهات تدوین کردیم و به دولت فرستادیم؛ اما متاسفانه دولت سابق این لایحه را به کلی تغییر داد و هنوز آن را به مجلس نفرستاده بود که ما مخالفت خود را اعلام کردیم.
 
وی ادامه داد: بر اساس قانون اساسی دولت حق دخل و تصرف در لوایح قضایی را ندارد؛ اما دولت قبل معتقد بود این لایحه قضایی نیست که ما به آنها دو جواب دادیم؛ نخست آنکه این لایحه قضایی است چون مضمونی قضایی دارد و دوم آن‌که بر اساس نص سیاست‌های کلی نظام که مصوبه مجمع تشخیص بود، مقام معظم رهبری بر تمرکز امور قضایی از قبیل امور وکالت در قوه قضائیه تأکید کرده بودند.
 
رئیس دستگاه قضا در ادامه بیان داشت: در یکی دو سال اخیر طرحی به درخواست ما در مجلس تصویب شد مبنی بر اینکه همانطور که رئیس مجلس می‌تواند مصوبه مجلس را در صورت امتناع رئیس‌جمهور ابلاغ کند، رئیس قوه قضائیه هم بتواند لایحه‌ای را که در دستگاه قضا تدوین شده و دولت به هر دلیلی از ارائه آن به مجلس اجتناب می‌کند، شخصاً به قوه مقننه ارائه کند.
 
آملی لاریجانی با اشاره به بایگانی شدن لایحه پلیس قضایی توسط دولت قبل گفت: طبق قانون دولت سه ماه فرصت دارد لوایح قضایی را به مجلس بفرستد و اگر دولت لوایح قضایی را ظرف 6 ماه به مجلس ارسال نکرد، رئیس قوه قضائیه م‌ تواند مستقیماً آن لایحه را به مجلس ارائه کند.
 
وی در ادامه با اشاره به دخل و تصرف دولت‌ها در برخی لوایح قضایی اظهار کرد: طبق تفسیر شورای نگهبان لایحه قضایی لایحه‌ای است که رئیس قوه قضائیه در امور قضا تدوین و دولت آن را به مجلس ارائه می‌کند؛ بنابراین دولت حق دخل و تصرف در لوایح قضایی را ندارد. ای کاش در قانون اساسی صراحتاً تصریح می‌شد که لوایح قضایی و بودجه قوه قضائیه مستقیما به مجلس ارائه شود و همچنین تصریح می‌شد که دولت حق دخل و تصرف و بایگانی کردن لوایح قضایی را ندارد.

آملی لاریجانی در پایان خاطرنشان کرد: در رابطه با لوایح قضایی و لوایح دولتی نظرات مختلفی وجود دارد که یک نظر دقیق‌تر این است که لوایح قضایی از لوایح دولتی مستثنی است که برخی در شورای نگهبان به این نظر معتقد بودند؛ اما تعداد آنها در حدی نبود که بتوان به وسیله این نظر قانون اساسی را تفسیر کرد.

- - , .

تحلیلی فردا...
ما را در سایت تحلیلی فردا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان irantime بازدید : 141 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 22:05

تیم ملی فوتسال ازبکستان در مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا مقابل تایلند به برتری رسید و فینالیست این دوره از مسابقات شد.

خبرگزاری فارس: تیم ملی فوتسال ازبکستان در مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا عصر امروز به مصاف تایلند رفت که در پایان تیم میزبان توانست در ضربات پنالتی به برتری دست یابد و راهی فینال این دوره از مسابقات شد.
 
در دیگر دیدار تیم ملی ایران از ساعت 17 و 30 دقیقه به مصاف ویتنام خواهد رفت تا چهره دیگر تیم فینالیست این دوره از مسابقات مشخص شود.

- - , .

تحلیلی فردا...
ما را در سایت تحلیلی فردا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان irantime بازدید : 151 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 21:05

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه ضمن ابراز نگرانی از اوضاع جبهه حلب، خواستار توقف حملات ارتش سوریه و جنگنده‌های روس در این منطقه شد.

خبرگزاری فارس: سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز جمعه تنها از دولت سوریه و متحدان آن خواست که درگیری‌ها در سوریه را متوقف کنند.
 
به نوشته خبرگزاری رویترز، «رومن نادال» به خبرنگاران گفت: «فرانسه همچنان شدیدا از وضعیت خطرناک تشدید درگیری‌ها، به خصوص در سوریه نگران است.»
 
وی افزود: «ما از رژیم و متحدانش از جمله روسیه می‌خواهیم حملات علیه غیرنظامیان را متوقف کرده و تعهدات صورت گرفت در روز 11 فوریه در مونیخ برای توقف مخاصمات را از امروز اجرا کنند.»
 
او ارسال مواد غذایی به 5 منطقه تحت محاصره در سوریه را گامی رو به جلو اما ناکافی توصیف کرد.
 
در هفته‌های گذشته نیروهای ارتش سوریه و حزب‌الله لبنان با راهنمای مستشاران ایرانی و پشتیبانی هوایی روسیه پیشرفت چشم‌گیری در اطراف شهر حلب داشته‌اند و اکنون حلب که مهمترین مرکز حضور گروه‌های مسلح در سوریه است، در آستانه محاصره کامل قرار گرفته است.
 
نزدیک شدن نیروهای ارتش سوریه به مسیر اصلی تأمین تسلیحاتی این گروه‌ها از ترکیه، موجب شده تا کشورهای غربی خواستار توقف درگیری‌ها در سوریه شوند.
 
وزرای خارجه آمریکا و روسیه هفته گذشته در مونیخ اعلام کردند که توافقی برای رفع مخاصمه در سوریه به دست آمده و قرار است حملات علیه گروه‌های مسلح، به جز داعش و جبهه النصره متوقف شود.
 
بخشی از شهر حلب در اختیار گروه تروریستی جبهه النصره وابسته به داعش است. «استفان دی میستورا» نماینده دبیر کل سازمان ملل هفته گذشته نسبت به اجرایی شدن آتش‌بس در حلب ابراز تردید کرد.

- - , .

تحلیلی فردا...
ما را در سایت تحلیلی فردا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان irantime بازدید : 123 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 21:05

بزرگترین آسیب نظام را در سی‌ و هفتمین سالگرد انقلاب چه می‌دانید؟

فساد
ناکارآمدی
ریاکاری
عدم شایسته‌سالاری
آقازاده‌ها

- - , .

تحلیلی فردا...
ما را در سایت تحلیلی فردا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان irantime بازدید : 123 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 21:05

بازیکن تیم فوتبال استقلال بازی تیمش مقابل راه‌اهن را از دست داد.

خبرگزاری فارس: امید ابراهیمی با کارت زردی که در دیدار استقلال مقابل گسترش فولاد از داور بازی گرفت از بازی بعدی تیمش محروم شد.
 
ابراهیمی دیدار با راه‌آهن را از دست داد.

- - , .

تحلیلی فردا...
ما را در سایت تحلیلی فردا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان irantime بازدید : 130 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 20:04

در حالی سخنگوی دولت عملکرد آماری دولت را شفاف دانست و گفت هیچ چیز محرمانه‌ای نداریم که نزدیک به یکسال است هیچ آماری درباره نرخ رشد اقتصادی به صورت رسمی اعلام نشده است.

مهر: محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت چند روز پیش وعده داد که به‌زودی ریز تحولات رشد اقتصادی کشور توسط عادل آذر رئیس مرکز آمار ایران به رسانه ها اعلام خواهد شد، این در حالی است که طی یکسال اخیر هیچ آماری درباره نرخ رشد اقتصادی کشور به صورت رسمی از سوی مرکز آمار ایران و بانک مرکزی به عنوان متولیان آماری کشور اعلام نشده است.

بانک مرکزی در جدیدترین گزارش خود جزئیات شاخص های عمده اقتصادی در سه ماه دوم امسال را اعلام کرد. بر این اساس باز هم در گزارش بانک مرکزی خبری از نرخ رشد اقتصادی نیست. همچنین این بانک در گزارش اخیر خود که مختص نماگرهای اقتصادی سه‌ماهه دوم سال ۹۴ است، گزارش رشد اقتصادی سال ۹۳ را که قبلا هم اعلام شده بود را دوباره منتشر کرده است که براساس آن نرخ رشد اقتصادی سال ۹۳ با نفت ۳ درصد و بدون نفت ۲.۸ درصد اعلام شده است.

گزارشات آماری بدون رشد اقتصادی

در شماره جدید خلاصه تحولات اقتصادی آمده است که در سال ۱۳۹۳ مسیر اقتصاد کشور پس از هشت فصل پیاپی رکود و رشد منفی طی سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ تغییر جهت داد و طی سال ۱۳۹۳ با رشد مثبت همراه شد به طوری که تولید ناخالص داخلی کشور در سال مورد بررسی از رشد قابل قبول ۳ درصد برخوردار شد.

البته روند رشد اقتصادی از فصل پاییز سال ۹۳ ( ۰.۶ درصد) کاهنده شده و این روند در سال جاری هم تاکنون ادامه داشته است. اگرچه بانک مرکزی تاکنون در آمارهای اعلامی سعی کرده است نرخ رشد اقتصادی امسال را اعلام نکند اما برآوردهای کارشناسان، رشد اقتصادی سال ۹۴ را نزدیک به صفر نشان می‌دهد.

عادل آذر رئیس مرکز آمار ایران درباره دلیل عدم انتشار نرخ رشد اقتصادی سال ۹۳ و نیمه نخست امسال توسط این مرکز می گوید: نرخ رشد اقتصادی سال ۹۳ را اعلام نکردیم تا تشتت نشود. وی با اشاره به برخی از آمارهای اعلام شده از پیش گفته است: عدد اولیه نرخ رشد اقتصادی ۶ ماه نخست سال جاری یک درصد بود که  تقریباً در حال نهایی شدن است.

این وضعیت در حالی گفته می شود که نوبخت سخنگوی درباره محرمانه شدن برخی آمارهای کلان اقتصادی کشور گفته است: من هر هفته اعداد و ارقام را بیان می کنم. سایت سخنگوی دولت نیز این آمار را منتشر می کند. مجلس به همه اسناد و مدارک موجود دسترسی دارد و متناسب به حضور همکاران دولت در مجلس، به اعتبار حضور نمایندگان مطالبی را بیان می کنند و بلافاصله اخبار و اطلاعات روی شبکه ها و سایتها می رود.

وی با تاکید بر اینکه ما هیچ چیز محرمانه ای نداریم. البته برخی اسناد طبقه بندی شده و برخی نیز هنوز تکمیل نشده است، تصریح کرده است: آمار اقتصادی را بانک مرکزی و مرکز آمار منتشر می کند. به نظر می رسد ما خیلی شفاف عمل می کنیم و چیز پوشیده و پنهانی نداریم. هر چیزی را عرضه می کنیم قابل دفاع است.

نوبخت اضافه کرده اشت: رفتار دولت عقلانی است و منطبق با نظریات علمی است و چیز پوشیده و نگران کننده ای نداریم. البته اشکالی از نقد کردن منتقدان نمی بینیم. جایگاه منتقد، نقد است حتی اگر منصفانه عمل نکند. مشکل رسانه هایی است که گزینشی مطالب را منتشر می کنند.

سیف به‌زودی در مجلس

البته عدم انتشار آمار رشد اقتصادی باعث شد که نمایندگان مجلس تصمیم بگیرند به‌زودی در کمیسیون اقتصادی درباره موضوع محرمانه شدن آمارهای اقتصادی جلسه ای را برگزار کنند و از سیف رئیس کل بانک مرکزی توضیحاتی را در این زمینه بخواهند.  

برخی از نمایندگان مجلس درباره دلایل عدم اعلام آمارهای اقتصادی می گویند که دولت در اعلام آمارهای اقتصادی هنوز به جمع بندی نرسیده است و محرمانه شدن آمار برای نمایندگان مجلس هم سئوال برانگیز است و دولت باید برای رفع این موضوع اقدامات لازم را انجام دهد. دولت باید برای این اوضاع نابسامان اقتصادی تصمیمات اساسی بگیرد و به جای محرمانه کردن آمارها با مردم شفاف باشد.

- - , .

تحلیلی فردا...
ما را در سایت تحلیلی فردا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان irantime بازدید : 131 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 19:04

غلامرضا مصباحی مقدم با انتقاد از حضور رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در فهرست اصلاح‌طلبان گفت: به نظرم این امر نتیجه خلق اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در مجلس فعلی است و باید اظهار تاسف کرد.

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت ادامه داد: فراکسیون رهروان، اصلاح طلبان اندکی که در مجلس وجود داشت را مورد لطف قرار داد و در فراکسیون به روی آنها گشوده شد، اما بعد از مدتی در داخل فراکسیون میان آنها و اعضای اصولگرای فراکسیون رقابت هایی شکل گرفت.

مصباحی مقدم تصریح کرد: برخی اصلاح طلبان هم در ردیف نایب رئیس دوم مجلس در فراکسیون رهروان رأی آوردند تا در آخرین سال مجلس شورای اسلامی به عنوان گزینه فراکسیون رهروان جهت نایب رئیسی مجلس به صحن علنی معرفی شود. من در همان زمان هشدار دادم و اعلام کردم این اتفاق خطرناک است و مرزها را می شکند و مخلوط می کند.

وی با تاکید بر اینکه اصولگرایان مبانی و اصول شفافی دارند، اظهار کرد: اصولگرایان به چهار اصل مهم اعتقاد دارند. اول اسلام، دوم انقلاب اسلامی با محوریت امام(ره)، سوم ولایت فقیه و چهارم قانون اساسی.

نامزد انتخابات مجلس خبرگان ادامه داد: ما ولی فقیه را نایب امام زمان(عج) می دانیم و اطاعت از او را واجب دانسته و ایشان را فصل‌الخطاب می دانیم. عدول از این جایگاه با اصولگرایی نمی سازد.

مصباحی مقدم اعتقادات سیاسی و دینی اصلاح طلبان را شبهه برانگیز خواند و گفت: اصلاح طلبان هیچ گاه مرادشان از اصلاح طلبی را بیان نکردند. در رسانه ها و مطبوعاتشان نیز این موضوع مورد مناقشه است که آیا ما از کسانی حمایت می کنیم که از کشور فرار کرده و با رسانه های بیگانه همکاری می کنند؟ حتی خانم اصلاح طلبی به مجلس می آید و بعد آن طرف مرز رفته و کشف حجاب می کند. اصلاح طلبان باید اعلام کنند که آیا این افراد نیز اصلاح طلب هستند؟

وی با تاکید بر اینکه نباید مرزها و قلمروهای اصولگرایی و اصلاح طلبی را مخلوط کنیم، اظهار کرد: این اتفاق پذیرفتنی نیست.

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت تصریح کرد: از زمانی که یک اصلاح طلب در ردیف نایب رئیس دوم مجلس از فراکسیون رهروان رأی گرفت تا به عنوان گزینه این فراکسیون به صحن علنی معرفی شود، در جلسات فراکسیون رهروان شرکت نکردم به جز یکی دو جلسه از باب ارائه توضیحاتی در موضوعات خاص.

کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: اصلاح طلبان قرار بود تحت پوشش و مدارای اصولگرایان قرار بگیرند نه اینکه صاحب مجلس شوند تا اینکه این اتفاق افتاد و از آن زمان نگران شدم و کنار کشیدم.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز ادامه داد: فکر نمی کردم کار به جایی برسد که رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان در فهرست اصلاح طلبان برای انتخابات قرار بگیرد. این اتفاق عجیب است. آیا رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان از اصلاح طلبان تفاوت رویکردی نسبت به نظام و رهبری دیده است؟

 وی افزود: با جایگاهی که آقای جلالی در مجلس پیدا کرده بود بعید بود این اتفاق بیفتد و مرزها آمیخته شود.

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت گفت: یک زمان اصولگرایان بال خود را برای حضور اصلاح طلبان باز می کنند، یک زمان اصلاح طلبان اعلام می کنند که اگر فردی تغییر موضع بدهد، ما از حضور او در لیست استقبال می کنیم. این شکار کردن است. نباید اصولگرایان شکار جریان دیگر قرار می گرفتند. گام بعدی خطرناک تر خواهد بود.

مصباحی مقدم اظهار کرد: در صورتی که مجلس اینده ترکیبی از اصلاح طلبان و اصولگرایان باشد، ورود برخی اصولگرایان به دایره اصلاح طلبان شتاب بیشتری می گیرد.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز خاطرنشان کرد: شاید اسم فراکسیون رهروان نیز تغییر کند. باید از الان شفاف عمل کنیم این عدم شفافیت در مسائل سیاسی خوب نیست.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این عدم شفافیت در مسائل سیاسی ناشی از رفتار رئیس مجلس است، توضیح داد: آقای لاریجانی را یک اصولگرای جدی می دانم که بازی اصلاح طلبان را نخورده و نمی خورد و ملتزم به خط و مشی اصولگرایان است.

کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ایشان در آخرین گفتگویشان با بنده به محوریت روحانیت مبارز در انتخابات تاکید کردند و اعلام کردند هر جا روحانیت مبارز به نتیجه برسد، من حمایت می کنم.

مصباحی مقدم با انتقاد از عدم انصراف اصولگرایانی که در لیست اصولگرایان حضور ندارند، گفت: برخی اصولگرایان قبل از ارائه لیست تاکید کرده بودند که اگر اسم ما در لیست ۳۰ نفره نیاید، انصراف می دهیم اما علی رغم حذفشان در لیست ۳۰ نفره ایستاده اند و انصراف نمی دهند.

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت  این اقدام را نوعی عدول از موضع حمایت از اصولگرایان دانست و گفت: حتی اگر این نامزدها رأی نیاورند، بخشی از رأی اصولگرایان را هم نصیب خود کرده اند و اگر رأی بیاورند هم رخنه‌ای در آراء اصولگرایان است.

وی گفت: اولین بار است که لیستی از اصولگرایان به وجود آمده که همه اصولگرایان را تحت پوشش خود قرار داده است اگر ایرادی هم دارد روی هم رفته قابل قبول است و باید به آن وفادار بود.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز اختلاف لیست جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را ناشی از اختلاف سلیقه خواند و در پایان پیش بینی کرد: مجلس دهم ترکیبی از اصولگرایان و اصلاح طلبان خواهد بود و دو سوم اصولگرایان و یک سوم اصلاح طلبان در مجلس آینده حضور می یابند.

- - , .

تحلیلی فردا...
ما را در سایت تحلیلی فردا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان irantime بازدید : 139 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 19:03

تهران در برابر سیلاب های احتمالی آسیب پذیر است،این را خسارت های جانی و مالی۲ سیلاب اخیر اثبات می کند. یکی از نقاط بحرانی درتهران دربرابر این بحران ابَر گودال های شن و ماسه در جنوب تهران است.

مهر: سیلاب شایع ترین بلای طبیعی در دنیا محسوب می شود و تقریبا در تمامی کشورهای جهان وجود دارد. مطابق آمار تهیه شده توسط سازمان ملل متحد در میان بلایای طبیعی، سیلاب و طوفان بیشترین تلفات و خسارات ناشی از سیلاب و طوفان بالغ بر ۲۱ میلیارد دلار در مقابل ۱۸ میلیارد دلار خسارات ناشی از زلزله بوده است.

بر اساس پژوهشی که مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران انجام داده است، فراوانی وقوع سیلاب در ایران از ۳۹ رویداد در سال ۱۳۵۰، به ۲۷۶ مورد در سال ۱۳۷۷، فزونی یافته است. قابل ذکر است که این روند در ادامه، همین طور رو به افزایش بوده است. از لحاظ فراوانی وقوع سیلاب در کشور، به ترتیب استانهای خراسان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان و گلستان بیشترین وقایع را در این پنج دهه داشته اند. همچنین به طور کلی روند وقوع سیل در کشور سیر صعودی داشته و در دهه ۷۰ در کل کشور بیش از ۲۰۰۰ واقعه سیلاب ثبت شده است.

 مرور سیلاب های تهران

تابستان امسال ۲ حادثه شهری پرتلفات در اطراف شهر تهران رخ داد. بارش شدید و ناگهانی باران در منطقه کن و جنوب شرق تهران سبب جاری شدن سیلاب شد. حادثه‌ای که خسارت‌های مالی و جانی زیادی به جا گذاشت و درجه بالای آسیب‌پذیری تهران در برابر این‌گونه حوادث را نشان داد.

تاریخ چند سال اخیر تهران را هم که مرور کنیم پر از حوادث این چنینی است. سیلاب هایی که در پی بارندگی های ناگهانی رخ داده اند. یکی از معروف ترین سیل ها تهران، سیل تجریش است.

روز یکشنبه، چهارم مرداد ۱۳۶۶، ساعت یک بعدازظهر، در منطقه شمال تهران رگبار و تگرگ شدیدی شروع به باریدن کرد. طی مدت پنج دقیقه سیلاب عظیمی از رودخانه گلاب دره به حرکت درآمد و در مسیر خود، سد ساخته شده توسط جهاد سازندگی را تخریب و صدها تن گل ولای و سنگ را در مسیر رودخانه گلاب دره و جعفرآباد به سمت میدان تجریش به حرکت درآورد. در طول مسیر به خانه ها و خودروها خسارت فراوان وارد کرد و به میدان تجریش رسید؛ در میدان تجریش بخشی از سیلاب به درون زیرگذر در حال ساخت وارد شد و بخشی دیگر به داخل تکیه بازار تجریش و راهرو بازار تجریش آسیب رساند. سیلاب به سمت بیمارستان شهدا از سمت شرق و ورودی خیابان مقصود بیگ و ولیعصر در سمت جنوب و غرب نیز پیشروی کرد.

بررسی چند سیلاب به وقوع پیوسته در تهران و توجه به میزان بارش در این سیلاب ها، نشان می دهد، خطر وقوع سیلاب در تهران با آستانه حدود ۳۵ تا ۴۰ میلی متر امکان پذیر است. سیلابی در تهران در روز چهارم فروردین سال ۱۳۷۴ با ۴۲ میلی متر بارش به وقوع پیوست. روز ۱۳ اسفند سال ۶۵، نیز با ۵۲ میلی متر بارش، سیلابی در تهران به راه افتاد در ماه های بهمن و مرداد همین سال هم به رغم کم بودن بارش، سیلاب هایی در تهران به وقوع پیوست که شاید بتوان آن را به زهکشی و ناکارآمدی جوی های شهر مربوط دانست. دهم اسفند ماه سال ۶۶، نیز سیلابی در شمیران اتفاق افتاد که میزان بارش در آن ۴۴ میلی متر بود. کارشناسان با بررسی میزان بارش ها در این چند سیلاب به وقوع پیوسته در شهر تهران معتقدند که آستانه ۳۵ تا ۴۰ میلی متر بارش باران، می تواند هشداری برای وقوع سیلاب در تهران باشد.

یکی دیگر از سیلاب های شدید تهران در فروردین ماه ۹۱ به وقوع پیوست. در روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه(۲۵، ۲۶ و ۲۷ فروردین ماه سال ۱۳۹۱ )باران های نسبتا شدیدی در سطح شهر تهران صورت گرفت. بررسی میزان بارش ها نشان می دهد در حوضه آبریز مربوط به ناحیه وقوع حادثه (حوضه آبریز کن) برآورد تقریبی میانگین بارش باران در روزهای جمعه، شنبه، یکشنبه به ترتیب ۲۷، ۹ و ۶ میلی متر بوده است که به طور متوسط می توان برای روزهای وقوع حادثه بارش را به میزان ۶.۱۳ میلی متر منظور کرد.

با توجه به عدم اجرای دیواره شمالی کانال میان رود و در عین حال مجاورت نزدیک گودبرداری مترو با این کانال که از نیمه دوم سال ۸۸ آغاز شده و در نیمه دوم ۸۹ به اتمام رسیده بود، آب وارد کانال مترو شد. شیب طولی خط موجب هدایت آب وارده به ایستگاه های  استاد معین و شهید حبیب اللهی شد. سرعت ورود آب به تونل و ایستگاه های خط به حدی بود که امکان بروز هرگونه حوادث جدی جرحی یا فوتی در حجم گسترده وجود داشت.

اما مدیریت شهری برای مقابله با این بحران چه برنامه هایی دارد؟ احمد صادقی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با تایید آسیب پذیر بودن تهران در برابر سیلاب های احتمالی گفت: کلان‌شهر تهران با وسعتی در حدود ۷۰۰ کیلومترمربع یکی از کلان‌شهرهای مهم جهان با عوارض و مشخصات‌ منحصر است، عبور رودخانه‌های متعدد از داخل محدوده شهری تهران و دستکاری‌های به وجود آمده در آن‌ها در طی سالیان مختلف از جمله احداث سیل برگردان‌های شرق و غرب تهران و همچنین احداث شبکه بسیار وسیعی از سامانه اصلی و فرعی آب‌های سطحی در شهر تهران بر پیچیدگی‌ها مدیریت آب‌های سطحی در این کلان‌شهر افزوده است.

وی افزود: وقوع سیلاب تجریش در سال ۱۳۶۶ و همچنین سیلاب‌های اخیر که باعث ورود حجم بسیار زیاد آب به متروی تهران و تخریب پل بزرگراهی بر روی رودخانه کن شد، به خوبی اهمیت مدیریت سیلاب در این کلان‌شهر روبه توسعه سریع را بیش از پیش نمایان کرد.

دلایل افزایش ریسک سیلاب

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اعلام این که  وجود شیب شمال به جنوب قابل‌ملاحظه در محدوده شهر، تخریب حوضه آبخیز بالادست نواحی شهری به صورت‌های مختلف ازجمله تخریب پوشش گیاهی و جاده‌سازی، گسترش بی‌رویه اراضی شهری و صنعتی، کاهش نفوذ آب و افزایش رواناب‌های شهری خطر بروز سیلاب را در پی داشته است، یادآور شد:  باران‌های شدید و کوتاه‌مدت فرصت نفوذ به داخل خاک را نداشته و در نتیجه بخش قابل توجهی از بارش به رواناب‌های سطحی تبدیل می‌شود. از این رو رودخانه‌ها و مسیل‌های حوضه‌های آبخیز شهری از درجه ریسک زیادی برای سیل‌خیزی و خسارات ناشی از آن برخوردار خواهند بود. مجموع این عوامل و خسارات بالای اقتصادی، ‌ اجتماعی و امنیتی ناشی از هرگونه بروز سیلاب احتمالی در سطح شهر تهران، اهمیت مدیریت سیلاب و ضرورت هماهنگی و همکاری نهادهای مرتبط را در این خصوص نمایان می کند.

 چالش های موجود در برابر مدیریت سیلاب

وی گفت: بدون‌شک تامین ایمنی کامل در برابر سیل انتظار واقع‌بینانه‌ای نیست. به‌عبارت دیگر از تمامی ریسک‌های سیل نمی‌توان اجتناب کرد، بنابراین باید اقدامات مدیریتی لازم در راستای کاهش خسارات ناشی از بروز سیلاب‌های شهری توسط نهادهای مرتبط به عمل آید. مدیریت سیل به دنبال حذف کامل ریسک‌های سیل نیست بلکه می‌کوشد آن‌ها را کاهش دهد. این کار می‌تواند با کاهش ریسک‌های سیل تا سطح قابل قبول یا با حفظ، اشتراک یا انتقال ریسک‌های سیل در قالب اقدامات مربوطه محقق شود.

وی ضمن بررسی چالش های موجود در این بخش افزود: شفاف‌سازی نقش و اثر هر یک از  محورهای مدیریتی در این ساختار، سبب تسهیل روند برنامه‌ریزی و اطمینان از اجرایی شدن آن خواهد بود و برای دستیابی به ضمانت اجرایی استراتژی‌ها و اقدامات مبتنی بر آن‌ها، تطبیق هر استراتژی با اسناد بالادستی و بخشی ضروری  است.

صادقی با بیان این که هر کدام از ذی‌نفعان باید بر وظایف خود در راستای اهداف مدیریت سیلاب شهر تهران، آگاهی کافی داشته باشند؛ گفت: در چنین مجموعه‌ای باید اختیارات قانونی کافی، قوانین و استانداردهای اجرائی، دستورالعمل‌های طراحی، تخصیص بودجه، پرسنل متخصص، التزام به اجرای قوانین و برنامه‌های تحقیقاتی، ارزیابی و گرایش به بهبود امور وجود داشته باشد. بنابراین یک سازمان خاص به تنهائی قادر نخواهد بود عهده دار تمامی مسائل مرتبط با مدیریت سیلاب‌های شهری شود و ترکیبی از سازمان‌ها و نهادهای مرتبط، برای موفقیت طرح الزامی است. وی یادآور شد: همچنین لازم است که هر کدام از سازمان‌ها و نهادها که با مسأله سیلاب درگیر هستند با یکدیگر همکاری‌های لازم را داشته باشند و تلاش خود را در راستای تحقق اهداف و موفقیت برنامه به عمل آورند.

سیلاب مرزهای سیاسی را نمی شناسد

به گفته  رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ماهیت سیلاب پدیده‌ایست که مرزهای سیاسی را نمی شناسد و کنترل آن نیازمند وجود مدیریت یکپارچه و نگاه جامع در کل حوضه آبریز است.

 جانشین شهردار در شورای هماهنگی مدیریت بحران تهران یکی از اهداف توافقنامه وزارت نیرو وشهرداری تهران را ضرورت تعامل دو مجموعه  در این زمینه عنوان کرد و افزود: شهرداری تهران با ایجاد هماهنگی در چارچوب توافقنامه و تعامل خوب با ارگان های دیگر به موضوع کاهش خطرپذیری سیلاب توجه  داشته است. اما شهر تهران به دلیل موقعیت جغرافیایی خود متاثر از پوشش گیاهی و سایر اقدامات فرادست حوضه های مشرف به آن است و به منظور مدیریت جامع، همکاری سایر ارگان ها را می طلبد. از جمله می توان به نقش موثر  عملیات آبخیزداری توسط  جهاد کشاورزی، ساماندهی کارگاه های عمرانی در محدوده رودخانه ها توسط وزارت راه و شهرسازی، مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز واقع در روستاها از سوی دهیاری ها و بخشداری ها و اعمال قانون از طریق قوه قضاییه نام برد.

وی یادآور شد: با توجه به تعدد وقوع حوادث جوی اخیر به نظر می‌رسد اتخاذ تمهیدات فنی و مدیریتی خاص به منظور افزایش آمادگی مدیران ضروری است. همچنین از آنجا که این پدیده‌ها به لحاظ منشأ و محل رویداد نیازمند هماهنگی تمامی نهادهای مرتبط (شهرداری، وزارت نیرو، استانداری و...) است، ابلاغ و حمایت مدیران ارشد از عملیاتی شدن طرح جامع کاهش خطرپذیری سیلاب که با همکاری نهادهای فوق تهیه شده، می‌تواند گام مؤثری در کاهش خطرپذیری سیلاب کلان‌شهر تهران باشد.

اختصاص بودجه مناسب به منظور اجرایی شدن سامانه پیش بینی و هشدار سیل، تسریع در اقدامات لازم به منظور آزاد سازی حرائم از جمله اعمال نقشه های حریم و بستر رودخانه روی طرح تفصیلی، پیگیری ساماندهی معادن شن و ماسه مجاور رودخانه ها، اجرایی کردن طرح های آبخیزداری حوضه های شمالی مشرف به تهران و عملیاتی شدن طرح جامع آبهای سطحی در همه مناطق تهران بخشی از از اولویت هایی  است که این مقام مسئول برای اجرای طرح به آن اشاره می کند.

 اقدامات عملیاتی در برابر سیل

اما چه اقدام عملی برای مدیریت بحران سیل در تهرن انجام شده است؟ رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از توافقنامه همکاری مشترک بین وزارت نیرو و شهرداری تهران در زمینه مدیریت سیلاب  به عنوان یکی از اقدامات مهم انجام گرفته در این زمینه نام برد.

 وی افزود: شکل‌گیری این توافق‌نامه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در سطح مدیریت شهری تهران است که می‌تواند به عنوان گام بسیار بلندی در جهت تحقق اهداف مدیریت جامع و یکپارچه سیلاب در شهر تهران با همکاری نهادهای اصلی ذینفع تلقی شود. به گفته وی تشکیل چهار کارگروه تخصصی بخشی از اقداماتی بود که در راستای عملیاتی کردن اهداف توافقنامه صورت  گرفت.

 صادقی  در ادامه به تشریح طرح جامع کاهش خطرپذیری سیلاب تهران پرداخت و گفت: با توجه به سابقه وقوع سیلاب‌های خساات بار در سالیان دور و اخیر در محدوده و گستره شهر تهران و به منظور تبیین سیاست‌های کلی، استراتژی‌ها، گام‌ها و دستورالعمل‌های کلی برای تحقق اهداف و دستاوردهای مورد انتظار، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تدوین طرح جامع کاهش خطرپذیری سیلاب شهری را در دستور کار خود قرار داده است. با توجه به گسترش ناهمگون فیزیکی و کالبدی شهر تهران ضرورت تدوین چنین طرحی بیش از پیش احساس شده و باید در بردارنده راهبردها و راهکارهای جامعی جهت مدیریت و کاهش خطرپذیری سیلاب در شهر تهران باشد.

شناسایی و تدوین برنامه‌های عملیاتی مرتبط با هر یک از راهبردها موضوع دیگری است که صادقی به آن اشاره  کرد و گفت:  در این مرحله با استفاده از پرسشنامه و برگزاری جلسه، نقطه‌نظرات و پیشنهادات نهادها و سازمان‌های مسئول نیز مدنظر قرار گرفته و پس از جمع‌بندی برنامه کاهش خطر پذیری سیلاب شهر تهران تدوین و در حال حاضر پیشنویس لایحه این برنامه تهیه شده و در حال سیر مراحل قانونی به منظور تصویب و ابلاغ از سوی شورای اسلامی شهر تهران است.

اطلاع رسانی و هشدار هواشناسی

جانشین شهردار در شورای هماهنگی مدیریت بحران با بیان این که در حال حاضر با توجه به نقش مؤثر سازمان هواشناسی کشور در پایش و پردازش داده‌های جوی و همچنین سوابق همکاری‌های پیشین آن مجموعه با سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، در مهر ماه سال ۹۳ تفاهمنامه‌ای به منظور ارتقا و توسعه سطح همکاری‌های دوجانبه در مدیریت خطرپذیری حوادث جوی و اقلیمی شهر تهران و اتخاذ تمهیدات لازم مبتنی بر دانش نوین به منظور پیشگیری، آمادگی و مقابله با پدیده‌های جوی ناگوار میان دو مجموعه منعقد  شده، افزود: در این راستا اقدامات متعددی به منظور افزایش همکاری‌ها انجام شد که از این میان می‌توان به برگزاری دوره آموزشی هواشناسی و بسترسازی جهت تسهیل ارتباطات سخت‌افزاری دو مجموعه نام برد. همچنین پیشنهاد  "طراحی و ایجاد سامانه پیش‌بینی سیل حوضه‌های آبریز شمال تهران " در این تفاهم نامه مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته  که امید است با اختصاص بودجه مناسب اجرایی شود.

ساماندهی معادن شن و ماسه

یکی از مناطق آسیب پذیر در برابر سیلاب گودال های  است که از برداشت شن و ماسه متعدد و عمیق در ساحل غربی رودخانه کن ایحاد شده است. برداشت ها یی که تا عمق ۵۰ متر صورت گرفته و در بخش های مرکزی تا عمق ۸۵ متر نیز قابل مشاهده  است.

صادقی در این خصوص توضیح داد :  این برداشت ها با شیب نزدیک به قائم و بدون رعایت تمهیدات خاص صورت پذیرفته اند. این درحالی است که در شرایط حاضر  ساختمان ها و تاسیسات شهری متعددی در مجاورت آنها احداث شده و در شرف گسترش به سمت و سوی این گودها هستند. لذا احتمال بروز حوادث مختلف از جمله رانش خاک، جاری شدن آب رودخانه به داخل گودها و ... دور از انتظار  نیست.

وی افزود: حجم عظیم خاکبرداری صورت گرفته و توسعه بی رویه آن ها در سطح و عمق، باعث ایجاد اختلاف تراز قابل توجه ما بین کف معادن تا کف بستر رودخانه کن، شده است. به دلیل قرارگیری این معادن در طول کل ساحل غربی رودخانه، تخریب دیواره مشترک مابین آنها، مهمترین و محتمل ترین خطر محسوب می‌شود. به دلیل اشباع بودن آبرفت بستر رودخانه و همچنین اختلاف ارتفاع زیاد کف رودخانه و معادن، حتی در صورت تخریب بخشی از این دیواره مشترک، باعث گسترش تخریب ها تا فاصله زیادی در بالادست و پایین‌دست شده و مجموعه رودخانه و مستحدثات و تأسیسات و... به سمت معادن حرکت خواهد کرد. علاوه بر این وقوع حوادث ثانویه از جمله آبشستگی سایر دیواره ها و وقوع رانش در آنها نیز محتمل است.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران یادآور شد: این موضوع در محدوده هایی که عرض دیواره به حدود ۵ متر رسیده بحرانی‌تر بوده و احتمال وقوع تخریب بیشتراست. به ویژه آنکه عملیات عمرانی در اطراف این محدوده و انحراف آب رودخانه در این بازه،   باعث فرسایش کناره ساحل غربی و بحرانی تر ‌شدن آن می‌شود.

 صادقی گفت: با توجه به اهمیت موضوع، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در جلسات متعدد پیگیری ها و هماهنگی های لازم با نهادهای مرتبط را انجام داده  و در تمامی این جلسات نسبت به مخاطرات موجود در محل بویژه خطر سیل نتیجه بررسی و هشدارهای لازم را اعلام کرده است.

تعیین حدود حرائم و بستر رودخانه‌ها

 صادقی با بیان این نکته که طبق ماده (۲) قانون توزیع عادلانه آب و همچنین ماده (۱) آیین‌نامه اجرایی تعیین بستر و حریم رودخانه‌ها، مسئولیت تعیین پهنای بستر و حریم رودخانه‌ها و مسیل‌ها بر عهده وزارت نیرو است، گفت:  این مأموریت در شهر تهران نیز در چارچوب توافقنامه مذکور به شرکت آب منطقه‌ای تهران واگذار شد و نتایج آخرین مطالعات ایشان که شامل نقشه‌های حدود حریم و بستر رودخانه‌های فعال و طبیعی شهر تهران به طول ۲۷۰ کیلومتر است، تهیه و ارائه شد.

صادقی  به تشریح  نکات کلیدی مورد تاکید بانک جهانی در خصوص مدیریت یکپارچه سیلاب شهری و  کاهش خطرپذیری سیلاب در مناطق شهری پرداخت و با اشاره به این که  این اصول باید به عنوان اصول بنیادین مدیریت شهری در زمینه مدیریت سیلاب شهری مدنظر قرار گیرد،   گفت: هر سیلاب داری سناریوی ریسک متفاوتی است (یک برنامه از قبل ‌تعیین‌شده  برای مدیریت سیل وجود ندارد)، برنامه‌ها و طرح‌های مدیریت سیلاب بایستی از عهده تغییرات و عدم‌قطعیت‌های آینده بر بیاید و رشد سریع شهرنشینی نیاز به یکپارچه‌سازی مدیریت ریسک سیلاب در جهت حکمرانی و برنامه‌ریزی منظم شهری دارد.

وی با اشاره به این که  یک استراتژی یکپارچه نیازمند استفاده از ابزارهای سازه‌ای وغیرسازه‌ای و معیارهای مناسب برای"کسب تعادل صحیح" است،   یادآور شد: ابزارهای سازه‌ای و مهندسی بزرگ می‌توانند خطر را از بالادست به پایین‌دست رودخانه منتقل کنند.

بر اساس بین‌بردن کامل ریسک سیلاب  غیرممکن است به نظر می رسد برای کاهش خطر پذیری شهر تهران در برابر سیل  بر توجه به پیامدهای اکولوژیکی و اجتماعی هزینه‌های مدیریت سیلاب، شفاف‌سازی مسئولیت، ساخت سازه و اجرای برنامه ریسک سیلاب، همکاری برای اجرای ابزارهای مدیریت ریسک سیلاب، ارتباطات مستمر برای افزایش آگاهی و تقویت آمادگی لازم  و  داشتن برنامه احیای سریع بعد از وقوع سیل و استفاده از بازسازی برای ظرفیت‌سازی تاکید کرد.

- - , .

تحلیلی فردا...
ما را در سایت تحلیلی فردا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان irantime بازدید : 124 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 19:03

بنا بر اعلام وزارت خارجه نیوزلند، این کشور تحریم‌های خود علیه ایران را با توجه به توافق‌ هسته‌ای سال گذشته لغو کرد.

ایسنا: مورای مک‌کلی، وزیر امور خارجه نیوزلند اعلام کرد که گام‌های لازم برای لغو تحریم‌های نیوزلند علیه ایران کامل شده است.

او گفت: البته برخی از تحریم‌ها مثل محدودیت‌ها برای تجارت تجهیزات مربوط به هسته‌ای و نظامی باقی می‌ماند.

ایران در دهه 80 میلادی جزو پنج کشور نخست وارد کننده محصولات نیوزلند بود که تحریم‌ها باعث شد ارزش صادرات نیوزلند به ایران در سال 2015 به کمتر از 90 میلیون دلار کاهش یابد که بیش‌تر این صادرات لبنیات و تولیدات دامی بوده است.

مک‌کلی هم‌چنین از برنامه کشورش برای انجام دیدار میان مقامات بلندپایه ایران و نیوزلند خبر داد و گفت: سفارت نیوزلند در تهران تلاش خود برای تقویت حضور ما در بازار ایران را آغاز کرده است.

وزیر امور خارجه نیوزلند هم‌چنین گفت: امیدواریم که دستیابی ایران و غرب به توافق هسته‌ای علاوه بر ایجاد فرصت‌های جدید اقتصادی بتواند بستری را برای ترمیم روابط ایران و جامعه جهانی فراهم کند.

- - , .

تحلیلی فردا...
ما را در سایت تحلیلی فردا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان irantime بازدید : 121 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 17:57

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه امروز دشمن به جای تحریم انتخابات مسیر تخریب را در پیش گرفته است، گفت: دادن لیست های متفرق و کار کردن فردی به معنی شکستن رای است.

مهر: مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در همایش انتخاباتی حداد عادل با بیان اینکه سالها دشمنان سعی کردند انتخابات را تحریم کنند ولی دیدند از این مسیر به جایی نمی رسند اظهار کرد: آنها امروز به جای تحریم مسیر تخریب را در پیش گرفته اند و از آن سوی آبها می گویند به چه کسی رای بدهید و به چه کسی رای ندهید و برای ملت ما تعیین تکلیف می کنند.

وی گفت: فضای سنگین تخریبی که از خارج و داخل مدیریت می شود همان مسیر تحریم انتخابات است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه اصولگرایان باید در فضای مجازی بیشتر فعالیت داشته باشند، اظهار کرد: دوستان اصولگرا در فضای مجازی آنچنان که باید، فعال نیستند و یا به آن حد فعالیت نرسیده اند و بیشتر به برنامه های چهره به چهره و حضور در مساجد بسنده می کنند که این حرکت بسیار ارزشمند است ولی نباید مسیر فعالیت در فضای مجازی را هم فراموش کنیم.

وی گفت: ارائه لیست های متفرقه و متشتت و حضور فردی در انتخابات به معنای رأی شکن بودن است و باعث می شود نه خودمان رای بیاوریم و نه می گذاریم فهرست واحد رای بیاورد. به هر طریقی که بوده است افرادی ساعت ها بحث کرده اند و به یک نتیجه رسیده اند و کار تشکیلاتی این را به ما دیکته می کند  که باید لیست واحد را پیش ببریم و به پیروزی برسانیم در غیر این صورت اینکه خومان وارد مجلس بشویم به جایی نخواهیم رسید.

چمران با اشاره به شخصیت غلامعلی حداد عادل تاکید کرد: خلوص نیت، بصیرت و شجاعت سیاسی از ویژگی های بارز آقای حداد عادل است. شخصیت های انقلابی زمانی موثر هستند که حرکت ساز و جریان ساز باشند یعنی هم خودشان حرکت کنند و هم جامعه را به حرکت وادارند. این ویژگی همان شخصیت آقای حداد عادل است.

- - , .

تحلیلی فردا...
ما را در سایت تحلیلی فردا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان irantime بازدید : 125 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 17:57

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری گفت: برای دنیای استکبار مهم است، بتواند یک نفوذی هم به مراکز تصمیم‌گیری بفرستند، این فضولی نیست که رسانه‌های انگلیس لیست معرفی می‌کنند و می‌گویند به کی رای بدهید و به چه کسی رای ندهید.

فارس: آیت‌الله سید احمد خاتمی پیش از ظهر امروز با حضور در کنار قبور مطهر شهدای گمنام این شهرستان در جمع مردم اظهار داشت: این شهدا ولی نعمت ما هستند، اسم آنها شهدای گمنام، اما نامدارترین افراد در تاریخ بشریت هستند.

وی خاطرنشان کرد: دومین باری است که توفیق حضور در این شهرستان را دارم، نطق بنده نطق تبلیغاتی نیست، آن کسی که تا کنون ما را شناخته، شناخته است و آن کسی که ما را تا کنون نشناخته است، خودش را به نشناختگی می‌زند و تا آخر هم نمی‌شناسد.

امام جمعه موقت تهران بیان داشت: آدمی که خواب است را می‌شود، بیدارش کرد، اما آدمی که خود را به خواب زده است، لگد هم بزنید، خود را به خواب می‌زند، موضع بنده موضع روشنی برای کل مردم کشور است و اینکه من ولایتمدار بوده‌، هستم و خواهم بود و با این ویژگی اگر بنده را بر می‌گزیند، انتخاب کنید.

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: تفکرم، تفکر بسیجی است، معتقدم این تفکر کشور را نگه داشته و نگه می‌دارد و با این تفکر وارد عرصه شدم و واقعا به زیارت شما آمدم.

وی با اشاره به خطبه 17 نهج‌البلاغه گفت: حضرت علی (ع) فرمودند، کسانی که بخواهند علمدار دین باشند و سنگ دین را به سینه بزنند، سه عنصر لازم دارند، اول اینکه اهل بصیرت می‌توانند، علمدار دین باشند و بصیرت هم به معنای دشمن‌شناسی است.

خاتمی تصریح کرد: این هفته و هفته قبل اوج تلاش آمریکا، انگلیس و رژیم صیهونیستی در عرصه فضای رسانه‌ای است.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی هم مهم است، تصمیمات کلان کشور در آن گرفته می‌شود، مجلس خبرگان رهبری را می‌توان گفت در بین نهادها، نهاد اول است، چون رهبری را انتخاب می‌کند در رابطه با مهم‌ترین نهاد تصمیم می‌گیرد و این دو نهاد مهم هستند.

وی ابراز داشت: برای دنیای استکبار مهم است که بتواند یک نفوذی هم به این مراکز تصمیم‌گیری بفرستند، این فضولی نیست که رسانه‌های انگلیس لیست معرفی می‌کنند و می‌گویند به کی رای بدهید و به چه کسی رای ندهید.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: رسانه‌های انگلیسی و بیگانه می‌گویند به احمد جنتی، محمد یزدی و محمد‌تقی مصباح در تهران به سیداحمد خاتمی در کرمان و احمد علم‌الهدی در خراسان رای ندهید به شما چه ربطی دارد، فضول‌ها این مردم با بصیرت در صدر لیست‌شان همین پنج نفر قرار دارند.

کاندیدای خبرگان رهبری استان کرمان گفت: خدا را شکر احمق‌ها دشمن این نظام شدند، جرم جنتی ولایتمداری، جرم یزدی ایستادگی در خط ولایت و جرم مصباح، مطهری زمانه است.

وی تاکید کرد: جرم خاتمی اینکه در خطبه‌های نماز جمعه پدر فتنه را در آورده است، این‌ها را جرم می‌دانند، این‌ها در این صراط هستند، رای بیاورند، مورد استقبال قرار بگیرند و نگیرند، مردم ما با بصیرت شدند.

خاتمی اضافه کرد: امام راحل فرمودند «اگر دیدید، دشمنان شما روی یکی حساس هستند، این برای آنها خطر دارد و از یکی تعریف می‌کنند، طمع کردند در آن» و این معیار را امام خمینی (ره) به ما داده است.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرمودند من به لیست‌ها نگاه می‌کنم، اگر دیدم آنهایی که معرفی کردند، آدم‌های درستی هستند به لیست رای می‌دهم.

امام جمعه موقت تهران بیان داشت: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که سابقه 50 ساله در دین دارد، سه نفر را در لسیت کرمان قرار داده، کار و بررسی کرده و جامعه روحانیت مبارز  تهران هم آنها را در لیست قرار داده است.

خاتمی عنوان کرد: هفته، هفته لجن‌پراکنی ضد انقلاب علیه کاندیدهای ولایی است و بصیرت شما مردم این است که به یاری خداوند متعال تحت‌تاثیر شایعات و دروغ‌پردازی‌هایی که این‌ها در فضای مجازی پخش می‌کنند، قرار نگیرد، چون معلوم است، آمریکا و انگلیس به این‌ها خط داده و این‌ها نباید نباشند، چون دزدگیر این‌ها قوی است و این‌ها در جایی که باشند، دشمن را ناکام می‌گذارند.

امام جمعه موقت تهران افزود: در مجلس شورای اسلامی هم این کار را انجام دهید به کاندیدایی رای دهید که ولایتمدار با بصیرت باشد و در عمل ولایتمداری خود را بر مسند نشانده است.

خاتمی بیان داشت: هفته، هفته بصیرت و جمعه آینده تبلور بصیرت شما مردم ولایی است، شما یک مجلس خبرگان ولایی و یک مجلس شورای اسلامی ولایی را سامان می‌دهید و تمام دشمنانتان را ناکام خواهید گذاشت و می‌گذارید.

وی ابراز داشت: دومین سرمایه دین‌مداران صبر است، صبر یعنی هزینه کردن در راه دین، می‌خواهند کاری کنند که مردم ما خسته شوند و دست از انقلابشان بر دارند، اما ملت بزرگ ایران خسته نشده  و نخواهند شد، اما دشمنان را خسته می‌کنند.

خاتمی خاطرنشان کرد: سرمایه سوم ملت ایران امروز موضع حق فقط و فقط مواضع آیت‌الله خامنه‌ای مقام معظم رهبری است و شما این موضع را دارید و به برکت این روحانیت بصیری که دارید، این عمامه‌های سفید و مشکی تجلی نور ایمان است.

- - , .

تحلیلی فردا...
ما را در سایت تحلیلی فردا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان irantime بازدید : 117 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 17:57

نماینده روسیه در سازمان ملل از اظهارات اخیر رئیس جمهوری سوریه مبنی بر "دشوار بودن برقراری آتش بس در سوریه" انتقاد کرد.

ایسنا: ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل در مصاحبه با روزنامه روسی کومرسانت گفت: اظهارات بشار اسد مبنی بر این که وی خواهان کنترل بر تمامی سوریه است و سخنانش در مورد دشواری برقراری آتش بس در سوریه، با تلاش‌های دیپلماتیک روسیه جهت حل بحران سوریه همخوانی ندارد.

نماینده روسیه در سازمان ملل به این امر اشاره کرد که مسکو از لحاظ سیاسی، دیپلماتیک و نظامی دست به اقدامات بسیاری در مورد سوریه زده و به همین دلیل منتظر پاسخی از اسد است.

چورکین خطاب به شخصیت‌های برجسته نظام سوریه عنوان داشت که اگر آنها طرح روسیه برای حل بحران را دنبال کنند، فرصتی برای برون رفت از درگیری‌ها در پایان کار با "کرامتی حفظ شده‌" را دارند و عدم انجام این طرح نظام را در موضعی دشوار قرار می‌دهد.

وی یادآور شد که حضور روسیه در سوریه به نظام سوریه اجازه داد تا مخالفان را از دمشق دور سازد.

نماینده روسیه تاکید کرد: مخالفت نظام سوریه با حل و فصل بحران و تاکید بر ادامه جنگ تا بازپس‌گیری تمامی اراضی سوریه باعث می‌شود که درگیری‌ها برای یک مدت بسیار طولانی ادامه یابد و تصور این مساله وحشتناک است.

از سوی دیگر، میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه گفت، مسکو امیداور است که توافق‌ آتش بس در سوریه امروز (جمعه) حاصل شود.

بوگدانف عنوان داشت که مسکو از عربستان می‌خواهد تا در مورد طرحش برای مشارکت در عملیات "مبارزه با تروریسم علیه داعش" توضیحات بیشتری ارائه دهد.

- - , .

تحلیلی فردا...
ما را در سایت تحلیلی فردا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان irantime بازدید : 118 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 16:56

یک فعال حوزه گردشگری در فرانسه گفت: وقتی دولت نمی‌تواند برای حفظ بناهای تاریخی هزینه زیادی بدهد بهتر است که مردم خودشان برای این موضوع هزینه بدهند و میراث فرهنگی پدرانشان را حفظ کنند.

ایسنا: «جیوانا آرتی» رئیس آژانس گردشگری «سیه‌را» در شهر پاریس که برای شرکت در نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته در تهران است، اظهار کرد: خوشحالم که مردم ایران با سرمایه‌های شخصی خودشان خانه‌های تاریخی و بناهای قدیمی را حفظ می‌کنند و در این راه جایی مانند صندوق احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی به آنها در مرمت و بهره‌برداری از این بناها کمک می‌کند.

وی ادامه داد: من تا به حال چهار بار به ایران آمده و شهرهای مختلف تاریخی آن را دیده‌ام، متوجه شدم در بسیاری از روستاها و شهرها خانه‌ها و اماکن تاریخی زیادی است که بودجه لازم دولتی برای هزینه مرمت و بازسازی آنها وجود ندارد، شاید به این دلیل که تعداد خانه‌ها و بناهای تاریخی در ایران زیاد است و مرمت آنها هزینه زیادی می‌خواهد، از طرف دیگر این خانه‌ها رو به تخریب می‌روند.

«آرتی» افزود: در شهر پاریس بناهای تاریخی حتما حفظ می‌شوند، چه با کمک دولت و چه به کمک انجمن‌ها و مردم شهر. حتی در شهر پاریس ضوابطی برای نداشتن ارتفاع زیاد وضع شده که همه باید از آن پیروی کنند، اما در ایران این ضوابط رعایت نمی‌شود و در شهرهای تاریخی ساختمان‌های بلند و مدرن می‌سازند.

وی بیان کرد: وقتی دولت نمی‌تواند برای حفظ بناهای تاریخی هزینه زیادی بدهد، بهتر است که مردم خودشان این هزینه را کرده و میراث فرهنگی پدرانشان را حفظ کنند. اگر این میراث وجود نداشته باشد شما نمی‌توانید به فرزندان و نسل آینده کشورتان بگویید که داشته‌های شما از فرهنگ چیست.

این فعال گردشگری ادامه داد: روح بناهای تاریخی با تخریب از بین می‌رود، اما شما می‌توانید با رفت و آمد گردشگران به این بناها، این روح و زندگی را به این خانه‌ها بیاورید. در آن صورت بنای تاریخی هم زنده می‌شود. خوب است که از این خانه‌ها به عنوان مراکز پذیرایی از گردشگران استفاده شود. ما نیز در پاریس تعداد زیادی از این اماکن را زنده کرده و پذیرای گردشگران در آنها هستیم.

او با تاکید بر اینکه مردم می‌توانند بخشی از هزینه‌های زندگی خود را صرف مرمت و نگهداری از خانه‌های خود کنند، گفت: درست است که مردم خواستار تغییر در محل زندگی خود هستند، اما آنها می‌توانند بخشی از هزینه‌های خود را کنار گذاشته و خانه‌های قدیمی را نگهداری کنند. اگر در این راه دولت به آنها کمک کند، کار ارزشمندی است وگرنه آنها خودشان با این کار فرهنگشان را حفظ کرده‌اند.

- - , .

تحلیلی فردا...
ما را در سایت تحلیلی فردا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان irantime بازدید : 124 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 16:56

برنامه جدید شبکه نسیم با عنوان «دورهمی» از این هفته با حضور مهران مدیری به عنوان بازیگر این مجموعه ضبط خود را آغاز می‌کند.

ایسنا: مجموعه ترکیبی نمایشی «دورهمی» که پیش از این با عنوان «زعفرون» معرفی شده بود، همچنین با حضور بازیگرانی از جمله الیکا عبدالرزاقی، مهران رنجبر، شقایق دهقان و امیرمهدی ژوله همراه است.

«دورهمی» یک مجموعه نمایشی ترکیبی است و شامل استندآپ‌کمدی با حضور تماشاگران است و به جز بازیگران ثابت در هر قسمت یک بازیگر مهمان نیز حضور دارد که با حضور در مقابل دوربین همراه با سایر بازیگران وارد فضای شیرین و کمدی قصه خواهد شد.

ساخت دکور این مجموعه تلویزیونی به پایان رسیده است و در هفته آتی کلید خواهد خورد.

به گزارش ایسنا، «دورهمی» قرار است از شبکه نسیم پخش شود. این مجموعه تلویزیونی به تهیه‌کنندگی هاشم رضایت و حمید رحیمی نادی و نویسندگی امیرمهدی ژوله در حال ساخت است.

مهران مدیری پس از «در حاشیه 1» که در آن هم کارگردانی و هم ایفای نقش کرد، در مجموعه «دورهمی» به عنوان بازیگر ایفای نقش می‌کند.

- - , .

تحلیلی فردا...
ما را در سایت تحلیلی فردا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان irantime بازدید : 125 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 16:56

بزرگترین آسیب نظام را در سی‌ و هفتمین سالگرد انقلاب چه می‌دانید؟

فساد
ناکارآمدی
ریاکاری
عدم شایسته‌سالاری
آقازاده‌ها

- - , .

تحلیلی فردا...
ما را در سایت تحلیلی فردا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان irantime بازدید : 144 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 15:40